Lukijat

keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Verstaan pikkukinuski goes tamu

Hämppäkyrössä oli lojunut ainakin 10 vuotta käyttämättä pieni 250w pylväspora. Avaimella kiristettävä istukka oli paskana, ja kukaan ei jaksanut alkaa korjailemaan näin turhaa kampetta. No snadille koneelle oli ajoa, alkureikiä 5-6 milliä nyt joutuu aina ajelemaan ja näppärämpi tämmöinenkin kuin aina se käsi tai akkupora. Vaihdoin sitten 13mm asiallisen pikaistukan tilalle hitsaamalla. Kone oli niin hengetön, että 2-3 reikää putkeen kun porasi, laukoi katkaisimeen laitettua lämpörelettä. Joutui toisella kädellä pitämään nappia pohjassa koko ajan.

Koko moottori oli muutenkin pellistä prässätty kiinalainen kammotus, joten taiteilin tilalle italiaanon perus tassukoneen 0.37kw. Hyväkuntoisen oloinen ja ihan rehellisesti 220/380 lapulla. Orkkis välitykset olivat melko erikoiset. Heittoremmi viidellä portaalla, mutta jo pienimmällä kulki niin että juuri 5mm terää viitsi näyttää. Suurimmalla taitaa rikkoa äänennopeuden.


No ongelmahan poistuu tamulla mukavasti, kun oli vielä toinen Powerflex hyllyssä. Sitten niin vetelin johdot, asettelin kytkimet jne ja... No perkele mykkähän tuo oli. Mukava sähkön hurina, mutta ei mitään tauluun. Koitin jopa ulkoisella 24V lähteelläkin herätellä taulua, mutta eihän tuo sitten innostunut.
Alan foorumeilla kehotetaankin välttämään pitkään käyttämättömiä tamuja. Varsinkin konkat näissä eivät tykkää pitkästä seisonnasta, ja tälläkin yli 6 vuotta lusittuna. Onko vika muuntajassa taululle, konkissa vai missä, mutta paskanahan tämä siis on. Näistä toinen samasta kaapista purettu toimii kyllä hyvin jyrsimen pöydässä, mutta tämä jo olikin mykkä. Hit-miss ratio 50% kahdelle seisoneelle, joten kannattaa varoa kun näitä ostaa.

Uskottava se on, ettei tamuja ole tarkoitettu jemmaan säilytettäväksi. Kostautui tässä ja legenda pitää osin paikkansa. Tarinan opetus on... Ennenkuin liikaa sommittelee arpa-tamuja (tai moottoreita) paikoilleen kannattaa ihan testiksi koittaa se roikalla virtoihin. Itselläkin voimavirtaroikka hyllyssä ihan tämän tyyppistä nopeaa tsekkausta varten, oli sitten tamu tai moottori. Tamukin herää aina virtoihin ja samalla voi tsekata parametrit jne. Tulevaa konetta ei ole pakko kytkeä tamuun testausta varten, ne parametrit asetellaan jokatapauksessa taulusta ennen ajoa.


Oli tuolloin synttärit, niin sain lankomieheltä jälleen erinomaisen "pöydältä pudonneen" lahjaksi. Itselleni uusi tuttavuus Emerson Commander ja tämänhän kytki mulkaisematta edes ohjeita. Jo taulussa on perusparametrien numerot, 220 sisään ja tottakai 3x220 pihalle. Helpon oloinen tamu toiminnaltaan, ja vaikka potikkaa ei ole ymmärtää suoraan noista nuolista laskea ja nostaa kierroksia ilman parametri rumbaa. Muistaapa vielä viimeisen jolla ajoi, oikein näppärä peli. Väyläpuoli tässä kaiketi sipannut, mutta tauluhan toimii ja muuta tarvitakaan. 10 minsaa kytkentään ja jo lauloi pikku kinuski. Hieman kälä loistaa, kun orkkiskoneen kiinnikkeiden jämiin tuo moottori hätäiseen hitsattu.

*****************
tammikuu 2020... niin se vain on 4,5 vuotta tämäkin jo verstaalla palvellut. Vaikka aneemisen kokoinen kampe onkin, on tällä vain kätevä lattoihin reikiä painella. Emerson oli tosiaan uusi tuttavuus, eikä näitä paljoa markkinoilla liiku. Tässä todella ketävä ominaisuus on oikea karan nopeus, jonka saa suoraan näkymään taululla. Moista harvoin olen bongannut, tai sitten on niissä kuuluisissa valikoissa joissa en ole käynyt. Omron, yaskawa, allen bradley, abb joilla tässä verstaalla pyöritelty eli miltei kaikki valtamerkit on tullut testailtua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti